Sveriges sjukvård

Idag var jag som sagt på sjukhuset. Det tråkiga var att mina provsvar inte hade kommit, trots att det skulle ta 10 dagar och det nu har gått mycket fler. Jag läser ofta på diverse sociala medier om folk som klagar på vår sjukvård i Sverige, i synnerhet tycker jag att folk klagar på akuten. Det kan säkert vara för att människor som är ovana vid sjukhus i princip bara har varit där. Inte för att jag brukar hänga på sjukhus så jätteofta, men jag gör det ändå en hel del mer än de flesta. Det som gör mig irriterad är folk som klagar på sjukvården, jag kan dock förstå att man klagar till en viss grad och på vissa saker. Till exempel en sak som är helt värdelös är att jag har fått EN remiss av alla de jag borde ha fått under de senaste åren. Det jag skulle skriva om idag är dock akuten. Varje gång jag har varit på akuten, vilket faktiskt har varit en del igenom mitt liv, så får jag alltid hjälp direkt. Det kvittar om jag kommer själv eller med ambulans, jag får alltid hjälp på mindre än 10 minuter. Anledningen till det är för jag kommer för just något akut. Folk går till akuten med saker som ont i halsen eller en stukad fot. Självklart får ni vänta, då ni inte behöver hjälp direkt och det finns folk som faktiskt gör det. Det är samma sak med ambulanserna och sjukvårdsupplysningen. Alldeles för många ringer ambulans när det inte ens behövs. Då hamnar man i prio 2 eller 3 och kan få vänta upp till flera timmar. Ungefär 40% som ringer ambulans är prio 1. Sen får väldigt många som ringer sjukvårdsupplysningen, direktivet att ringa ambulans och/eller åka till en akutmottagning. Vilket också leder till att fler ärenden som inte är akuta kommer till akuten och ambulansen. Det är så klart svårt och dömma över telefon hur någons tillstånd är och de vill bara göra rätt för sig. Jag tycker att det är viktigt att tänka en gång extra innan man "stör" ambulans och/eller akutmottagningar. Till sist vill jag säga att i princip all personal jag har träffat i Sverige, har varit helt underbar och jag har alltid blivit oerhört bra omhändertagen, vad det än gäller. En läkare har jag träffat som jag inte var nöjd med. Men annars har alla undersköterskor, andra sköterskor av olika slag, läkare och ambulansmän varit väldigt bra. Barnmottagningen har alltid underbar personal.
Livet | |
Upp