Om inte nu, så när?

Något jag tänker på oerhört mycket är samhället. Både hur samhället har varit, hur det är idag och hur det kommer att se ut i framtiden. Jag tänker på samhällsstrukturer och hur vi blir präglade av det samhälle som vi lever i. Vi präglas och påverkas både medvetet och undermedvetet av samhället. Både på gott och ont så klart. Jag blir arg på att människor har så jävla dålig koll. Och om de har koll, då handlar det om något som påverkar eller KAN påverka oss i Sverige och västvärlden. Jag ser på flera gånger i veckan människor som länkar artiklar från hemsidor som Avpixlat och Exponerat. Förstår inte folk mer än så? Eller bryr de sig bara inte? Är de så dumma i huvudet? Det första man möts av på Avpixlats hemsida är en stor baner där det står "Avpixlat - Den oretuscherad sanningen". Det här till följd av ett antal positiva artiklar om Sverigedemokraterna och ett par artiklar där människors ursprung tvunget måste påpekas. För mig är det uppenbart att en sån här nyhetssida är rasistisk och där av vinklar sina nyheter till invandrare/ej etniska svenskars nackdel. Egentlingen spelar det i det här fallet inte ens någon roll om man är rasisist eller inte. Nyhetssidor som är såhär uppenbart vinklade, går inte att lita på alls oavsett åsikt. Att folk inte bara förstår hur vinklat ALL media är. Man kan omöjligt få en objektiv bild av något igenom att bara utgå utifrån en källa. Framförallt när det gäller en så uppenbart vinklad hemsida. Sveriges radio och Sveriges Televison är mina favoriter bland alla nyhetssidor, eftersom det är de minst vinklade. Sen tycker jag om Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Läser även Aftonbladet och Expressen så gott som varje dag. För att få en objektiv bild av ALLT i stort sett. Det här med källkritik är A och O.
 
Jag skulle kalla mig själv för relativt medveten och allmänbildad. Desto mer jag får veta och tar reda på, desto mer upprörd och besviken blir jag. Visst lever vi i en fin värld? Vi lever i ett av världens bästa länder, vårt fina jävla Sverige, som ligger i fina Europa med ett enormt välstånd. Men till vilken jävla nytta egentligen? Jag insett hur VI i rika jävla västvärlden, egentligen inte bryr "oss" om resten av världen. Vi bryr oss så länge det kan påverka oss. Ebola är ett praktexempel, en väldigt hemsk och läskig sjukdom. Men varför är den så relativ i just europeisk media? Jaha just det, eftersom att den kan påverka oss så klart. Min naturkunskapslärare sa att det finns en relativt enkel lösning till att bota Ebola, problemet är endast att länderna de har drabbat inte har pengar. Hade det kommit hit hade däremot ett botemedel kommit relativit snabbt. Jag vill förändra världen. Men hur förändrar man samhällsstrukturer? Jag vill att vi alla ska hjälpas åt och bara kunna respektera varandra. Att folk utsätts för rasism och förtryck 2014 i vad som sägs vara världens bästa land? Det är helt sinnessjukt. Sen en sån sak som att vi är det mest jämställda landet i världen? Det är så jävla vidrigt. Att vi lever i en värld med ett helt sinnessjukt starkt kvinnoförtryck. Jag blir ständigt äcklad och arg på samhällets strukturer och alla jävla människor. Vi är ALLA samma. Vi är alla ETT. Vilket ursprung och kön vi än har så är vi värda precis lika mycket. Hur jävla svårt är det att förstå? Det är grunderna i hela jävla livet? Att alla är lika mycket värda och ska behandlas med samma respekt, inga jävla om utifall att och inga jävla men. Kvinnor, män och allt där i mellan med ALLA olika etniska bakgrunder som finns i hela världen. Punkt jävla slut.
Livet | |
#1 - - Niklas:

Journalistik ska väl aldrig handla om att mörka sanningen, oavsett hur den ser ut. Därför är Avpixlat, hur vinklat det än må vara, ett värdefullt komplement till gammelmedia, som ytterst sällan visar de negativa aspekterna av invandringen.

Tack för det utförliga svaret på min förra kommentar förresten, hehe...

Upp